Saturday, January 27, 2007

transkrip sidang akhbar dr mahathir di universiti teknoloji petronas...

not sure whether will this be published in the daily newspaper...







BERIKUT IALAH TRANSKRIP PENUH SOAL JAWAB PARA WARTAWAN DENGAN TUN DR MAHATHIR MOHAMAD SELEPAS BELIAU MENYAMPAIKAN CERAMAH MENGENAI PENTABIRAN DI UNIVERSITI TEKNOLOJI PETRONAS DI BANDAR SERI ISKANDAR ,PERAK ISNIN.

WARTAWAN : berhubung kenyataan Setiausaha Agung UMNO Datuk Radzi Sheikh Ahmad yang menganggap 'roadshow' Tun akan menggugat UMNO dan Barisan Nasional pada pilihan raya umum akan datang?

DR MAHATHIR : Saya tak tahulah… saya seorang aje, tak dak sapa pun sokong saya. Takkanlah satu kerajaan yang berkuasa, dengan menteri, dengan menteri besar dan dengan semua jabatan penerangan, nak takut pada satu orang.

Saya ingat… ini bukan pasal satu orang tapi takut nak dengar explanation yang orangramai boleh terima. Explanation mereka tak boleh diterima orangramai, itulah yang depa takut tu…pasal buat salah.

WARTAWAN (AGENDADAILY): Apakah Tun sedar bahawa tindakan ini boleh menggugat UMNO dan Barisan Nasional (BN)?

DR MAHATHIR : Saya tak menggugat UMNO ataupun BN, cuma pemimpin saja…pemimpin yang salah. Dulu Almarhum Tunku Abdul Rahman pun macam tu juga… Datuk Onn pun bila beliau buat sesuatu yang tak secucuk dengan UMNO… beliau terpaksa undur… tapi UMNO kekal.

Lepas itu Tunku Abdul Rahman pun…UMNO kekal. Lepas orang menentang saya, sampai nak bagi jatuh saya pun…UMNO kekal.

Kita bukan kecam UMNO…kita kecam kepimpinan yang tidak patuh kepada matlamat dan perjuangan UMNO… itu aje…

Saya tak pernah kecam UMNO dalam ucapan saya… saya kecam pemimpin yang menyeleweng daripada hasrat parti.

WARTAWAN : Khairy selaku Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia telah mula menjawab beberapa persoalan yang mana Tun ajukan, apa komen Tun?

DR MAHATHIR : Jawab apa… dia bukan jawab. Di mana dia dapat duit RM9 juta… dia kata pinjam dekat kawan… siapa dia kawan yang bagi pinjam sampai RM9 juta..saya pun nak pinjam jugak.

Barangkali ada juga dikalangan Pemuda-pemuda UMNO nak pinjam RM9 juta nak beli saham ECM-Libra…boleh ke orang lain pergi pinjam. Pasal apa kawan tu bagi (pinjam)…kalau nak pinjam di bank, boleh ke kita pergi ke bank nak pinjam RM9 juta nak beli saham ECM-Libra.

Suruh ahli-ahli UMNO ke bank pinjam RM9 juta…kalau boleh dapat.

WARTAWAN : Bagaimana jawapan Khairy tentang MV Agusta dan isu ' tingkat 4' di JPM?

DR MAHATHIR : Yang tu saya hairan, apa kena mengena dengan dia…saya tanya Proton, apa pasal dia jawab, kenapa dia jawab…suruhlah Azlan (Pengerusi Proton) jawab…jawab soalan saya tu…

WARTAWAN ; Apakah itu bermakna Khairy berkuasa dalam hal tersebut…

DR MAHATHIR : …dia seolah memberi pengakuan, dia memang buat arahan tu…itulah saya punya tekalah, betul atau tak betul tak tahulah…

Saya nak tanya, apakah dia bagi arahan pada menteri besar dan menteri…tanya menteri, depa tak jawablah…dia kata kami sokong, itulah menteri besar sekarang, bukan dia jawab …dia akan kata kami sokong.

Apa Pak Lah buat kami sokong…jadi you nak pergi tanya diorang, apa yang you dapat…apa jawapan yang dapat…

WARTAWAN (AGENDADAILY) : Dalam jawapan Khairy ada menyentuh soal dua buah syarikat Malaysia yang telah dikuasai oleh syarikat dari Singapura iaitu Alliance Bank oleh Temasek Holding dan Pantai Holding Berhad pula oleh Parkway.Asalnya individu bumiputera tertentu telah miliki saham dalam syarikat tersebut kemudiannya telah dijual kepada bukan bumiputera seterusnya jatuh ke tangan syarikat dari Singapura.Khairy belum lagi dedah siapa individu terbabit…siapakah individu bumiputera terbabit, boleh Tun komen?

DR MAHATHIR : Barangkali adalah…anak sayalah kot. Anak saya dulu ada saham dalam Pantai Holding, dia dah tak boleh nak teruskan perniagaan, dia juallah sahamnya kepada orang Malaysia.

Kalau orang Malaysia nak jual saham pada orang Singapura, kerajaan ada hak untuk halang tapi kerajaan tak mahu tahan (halang).

Bahkan sekarang kerajaan encourage syarikat dari Singapura membeli saham syarikat Malaysia…5 persen, dalam Telekom dan lain-lain…semua itu under government encouragement … but not my governmentlah…some other government...

WARTAWAN : Bagaimana dengan roadshow' dan bila mulanya?

DR MAHATHIR : Saya tak ada roadshow , ada orang panggil… saya pergilah. Tapi ini sampai nak bercakap dengan orang UMNO tak bagi… nak cakap dengan bukan UMNO, dah kata bahaya…semua orang dilarang dengar saya bercakap. Barangkali kerana saya cakap benarlah kot, sebab tulah depa larang.

WARTAWAN : Adakah Tun buat susunatur roadshow tu?

DR MAHATHIR : No… ada orang panggil saya pergilah..tapi saya tahu setiap kali ada orang panggil (jemput saya) akan dapat panggilan telefon suruh batalkan program tu…

Macam Mubarak di Kelantan baru-baru ini, depa panggil saya…bekas wakil rakyat, kawan-kawan saya semua ni…tapi dapat panggilan telefon daripada Perth Australia suruh cancel ..akhirnya Mubarak tarik diri tapi ada orang lain buat, Alumni bekas Ahli Parlimen yang ambilalih program tu…

Saya pi (pergi) lah… orang panggil, saya pergi.

WARTAWAN : Apa komen Tun ada dakwaan mengatakan ada usaha untuk halang Datuk Mukhriz merasmikan persidangan pemuda UMNO bahagian tertentu?

DR MAHATHIR : Ya..lah, itulah yang dianggap sebagai telus. Very transparent …sekarang ni very open…newspaper sekarang ni very open tulis report…support for the government.

Setiap kali ada sesuatu, pi tanya…yang Khairy buat ni…apa pendapat Adnan (MB Pahang), apa pendapat orang ni dan orang tu…masuklah gambar-gambar ni semua, semuanya sokong, tak payah dah bubuh gambar dah, kita pakai satu gambar saja kemudian yang lain kita pakai satu sentence …segala perintah patik sokong…

WARTAWAN : Dalam ucapan Tun ( semasa ceramah mengenai pentabiran) ada sentuh soal seseorang Perdana Menteri perlu diberi tempoh beberapa ketika, apakah Perdana Menteri sekarang diberi tempoh yang lebih panjang?

DR MAHATHIR : Itu terpulanglah pada rakyatlah…kalaulah kita dapat seorang Perdana Menteri yang menjual negeri ini, adakah kita nak tunggu lima tahun…kita kena ambil tindakan awal sikit.

Kalau dia ada buat perancangan yang kita tidak tahu ia akan berjaya atau tidak, seperti perancangan SJER di Johor, pendapatnya tersendiri…tak dak siapa pengaruh dia…tapi tunggulah lima tahun lagi.

WARTAWAN (AGENDADAILY) : Proton yang memiliki saham lebih 50 peratus dalam MV Agusta didakwa tidak ada kuasa dan terpaksa tunduk pada pemegang saham minoriti dalam membuat keputusan hal yang berkaitan dengan pengurusan, sejauhmana benar?

DR MAHATHIR : Ada satu syarat saja…kalau kita nak lupuskan saham kita pada orang tertentu maka pada ketika itu kita kena bagi tahu pada minority share holder …ini dimana-mana pun macam tu juga, kalau kita nak buat sesuatu yang mungkin menjejaskan pemegang saham minoriti, kita kena dapatkan persetujuan dari pihak minoriti.

Tapi dalam pengurusan Agusta, kita kuasa penuh, kita ada director , ekskutif pun ada dalam Agusta.Tanyalah Tengku Mahaleel apa syarat yang dia buat… bila kita tanya tak boleh masuk (tulis dalam akhbar)… you pun tak boleh masuk… you suratkhabar mana…?

Wartawan Agendadaily menjawab : saya dari Agendadaily, web news melalui internet

Tun Dr Mahathir menyambung : Internet…tak lama lagi internet pun nak kena juga…pasal kita open society …mesti censor semua internet…cuma mana perintah patik sokong saja boleh masuk (siar)…

WARTAWAN : Apakah seorang Perdana Menteri yang didakwa jual negara itu perlu ditukar sebelum lima tahun?

DR MAHATHIR : I don't say …kalau dia jual negara...tak payahlah tunggu lima tahun.

WARTAWAN : Apa cadangan Tun pada rakyat.

DR MAHATHIR : Janganlah cakap saya sokong…saya sokong…bila tanya,apa yang disokong…depa jawab tak tahu…tapi kata, kita sokong, kita sokong…macam kata Shahidan (Datuk Seri Shahidan Kassim Menteri Besar Perlis) dan Tajol Rosli (Menteri Besar Perak), kita 'support' dia sebelum ini, ketika beliau jadi Perdana Menteri dan kita support lah PM sekarang sebab Pak Lah PM sekarang.

Apa! tak dak fikir langsung ke…I don't want this supporters for doing something wrong , saya mahukan sokongan sekiranya saya buat sesuatu yang betul.

WARTAWAN : Adakah Tun tahu bahawa ada usul dari bahagian UMNO tertentu agar Tun diberi layanan baik, ada yang gesa agar MKT adakan mesyuarat khas kemudian panggil Tun agar diberi penjelasan sebaik mungkin dan tidak bersikap biadab terhadap Tun?

DR MAHATHIR : Saya tahulah ada usul itu dari ketua pemuda UMNO bahagian di Perak…tapi ianya tak boleh diterima.

Tak boleh buat macam itu ianya ditegah oleh Majlis Tertinggi…MT tidak benar buat usul yang menyentuh pemimpin bukan menyentuh UMNO.

UMNO tak dak apa-apa tapi pemimpin jangan ditegur…

WARTAWAN (AGENDADAILY) : Perkara ini apakah tidak pernah berlaku di zaman Tun menerajui UMNO dan negara. Apakah Tun bersikap terbuka semasa berkuasa dulu.

DR MAHATHIR : Saya bukan saja terbuka semasa memimpin parti bahkan saya dicabar oleh Tengku Razaleigh, Musa Hitam dan Pak Lah pun…mereka nak jatuhkan saya. Saya tak larang mereka pergi ke kampong-kampung, ke bahagian, ke cawangan…buat ucapan nak bagi jatuh saya…

Dan saya hampir jatuh, hanya menang 43 undi saja. Saya tak tahan mereka, mungkin mereka tak ingatlah sebab Melayu mudah lupa…Tengku Razaleigh kata, saya lebih dahsyat dari Pak Lah…agaknya dia terlupa dia pergi dok kempen semasa dia lawan dengan saya (rebut jawatan Presiden UMNO), dia lupa bahawa dia berjalan rata jumpa semua orang dan ceritalah apa keburukan saya dan kebaikan mereka…saya tak larang.

Sekarang saya tak boleh pergi dekat dengan orang bekas UMNO pun tak boleh...Mubarak adalah bekas wakil rakyat pun tak boleh juga…

WARTAWAN : Tun kata bukan hendak jatuhkan UMNO tapi nak perbetulkan keadaan, jadi apakah salahnya untuk Tun berbuat begitu.

DR MAHATHIR : Inilah demokrasi…demokrasi bermakna dengar sebelah pihak saja (sinis).

WARTAWAN ( AGENDADAILY) : Adakah Tun akan hadir ke mesyuarat UMNO Bahagian Kubang Pasu, juga ada desas desus kata Tun nak jadi wakil ke perhimpunan agong UMNO pertengahan November ini?.

DR MAHATHIR : Kalau boleh tu...kalau orang jemput saya akan pergilah…saya ada hak juga dipilih sebagai wakil daripada cawangan untuk hadir mesyuarat bahagian, saya akan pergilah. Kalau panggil atau dipilih…

Tapi nak jadi wakil ke mesyuarat agong (Perhimpunan agung UMNO di PWTC ) , tak payahlah kot…kalau saya jadi wakil pun tak boleh bercakap .- 7/8/2006


http://www.agendadaily.com/cmspreview/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_e905c840-3132372e-10a4a320-585d75d6

No comments: